Inspiratiedag Voortgezet Onderwijs
Op woensdag 6 maart 2024 van 16.00-18.00 uur organiseren wij onze jaarlijkse inspiratiemiddag voor docenten in het Voortgezet Onderwijs in Amersfoort. Dit keer in de vorm van een markt met voorbeelden van natuurinclusief en duurzaam onderwijs in Amersfoort. Na afloop is er een netwerkborrel met soep en brood. De inspiratiemiddag is een moment voor docenten van Amersfoortse middelbare scholen om elkaar te ontmoeten en ervaringen te delen.
MELD JE HIER AAN
Het programma van de inspiratiemiddag ziet er als volgt uit:
16.00 uur inloop en welkom (koffie /thee)
16.30 uur pitches van de aanwezige projecten
17.15 uur inspiratiemarkt
17.45 uur netwerkborrel (met soep en brood)
Ben je nieuwsgierig naar veldwerk- en excursiemogelijkheden in en om Het Groene Huis? Dan ben je om 15.00 uur welkom voor een rondleiding met uitleg.
Deze netwerkbijeenkomst is er om je eigen ideeën en plannen te vertellen en om te horen wat anderen hebben gedaan en wat bij ons mogelijk is. Nieuwsgierig geworden? Kom langs en praat mee. Samen zorgen we voor aantrekkelijke onderwijsactiviteiten over natuur en duurzaamheid, zodat onze jongeren voorbereid zijn op een goede toekomst.
Thema’s & projecten
- Project duurzaamheid/circulaire economie met gastdocent - Peter Kaim/ Solutie
Peter is onze gastdocent die verschillende duurzame projecten voor scholen verzorgd. Hierin is veel mogelijk. Ieder project wordt op maat gemaakt om aan te sluiten bij de behoefte van de school. Bijvoorbeeld 2-daagse activiteit rondom het ontwerpen van een object met materialen uit een oud gebouw. Of een themaweek waarbij de leerlingen zich verdiepen in een thema zoals duurzame kleding, -voeding, -cosmetica, vergroenen van de (school)omgeving of herontwerpen van een product. Hierbij gaan ze o.a. op bezoek bij lokale ondernemers, worden ze begeleid door experts en presenteren hun ideeën tijdens een markt. Circulaire Stadswerkplaats Amersfoort
- Natuurinclusief en duurzaam ontwerpen- Karine Tijink / Yuverta
Karine, docent duurzaamheid op Yuverta heeft een succesvol project ontworpen dat dit jaar voor de tweede keer als keuzevak duurzaamheid op het roosterstaat. Het gaat over milieu, circulariteit en duurzaamheid maar ook natuurinclusief bouwen. Leerlingen ontwerpen in 10 weken een eigen ‘groen gebouw’. Ze krijgen les op school , een presentatie en rondleiding in Het Groene Huis en presenteren aan het eind de maquette van hun gebouw. Videoverslag
- Veldwerk Aadrijkskunde - Bas Timmermans /Het Nieuwe Eemland
Bas is docent Aadrijkskunde en samen met zijn collega's organiseren ze jaarlijks veldwerk AK. Het veldwerk bestaat uit een aantal excursiepunten waar leerlingen theorie en praktijk verbinden. Onderweg beantwoorden leerlingen vragen, maken foto's en vlogs. Dat levert een beeld/filmverslag op van het landschap.
- Biomimicry projecten - Saskia van den Muijsenberg / Biomimicry NL
Leren over slimme oplossingen uit de natuur, dat is in een notendop waar Biomimicry om gaat. De slimheid van de natuur kunnen we gebruiken om de milieu- en klimaatuitdagingen van Europa slimmer, sneller en beter aan te pakken. Biomimicry biedt een gedurfde aanpak, gebaseerd op 3.8 miljard jaar onderzoek door de natuur. Saskia vertelt jullie graag over de verschillende Biomimicry projecten.
- Expositie Biodiversiteit in Amersfoort – lessen rondom expositie - Remco Muijtjens/ De Amersfoortse Berg
De expositie Biodiversiteit in Amersfoort die de zomer 2023 in Het Groene Huis te bewonderen was, reist nu langs Amersfoortse VO scholen. Elke school krijgt in aanvulling op de expositie een eigen paneel waarop de school vertelt wat zij doet om meer biodiversiteit in Amersfoort te krijgen. Remco, biologiedecent van De Amersfoortse Berg vertelt over de (veldwerk)lessen die hij aan deze expositie heeft gekoppeld. De expositie is vandaag te bekijken en te reserveren voor je eigen school.
- Groene Schoolplein project met leerlingen– Monique Seijsener/ Amsfort College
Het Amsfort College is vorig jaar begonnen met het vergroenen van het schoolplein. Onder begeleiding van docente Monique Seijsener vergroenen de leerlingen tijdens de Be-Strong-lessen stukje bij beetje hun schoolplein. De school heeft in het rooster ruimte vrijgemaakt voor leren vanuit verschillende invalshoeken. Hierdoor worden leerlingen zich sneller bewust van de kwaliteiten die ze al hebben of nog willen ontwikkelen. In deze Be-Strong-lessen rekenen leerlingen bijvoorbeeld met maten bij het kopen van materiaal dat nodig is voor het vergroenen van het schoolplein. Videoverslag
- Klimaatverandering en het natuurlijke systeem in Amersfoort - Gastdocent Paul Camps / Gemeente Amersfoort
Paul is adviseur Bodem /afdeling milieu bij de gemeente. Hij kijkt naar klimaatadaptatie vanuit het natuurlijke systeem van bodem, water en groen. Ook weet hij veel over de mogelijkheden van geothermie. Hij kan adviseren over bijzondere plekken in Amersfoort waar klimaatadaptatie zichtbaar is of die geschikt zijn voor veldwerk Aardrijkskunde.
- Basiskwaliteit Natuur (33 gidssoorten) Stadsecoloog /gemeente Amersfoort
De gemeente Amersfoort wil een natuurinclusieve stad worden met een vergrote en robuuste biodiversiteit. Dan moet al het groen en water gaan voldoen aan de basiscondities voor leefgebied voor lokaal kenmerkende planten- en dierensoorten. Om te bepalen of dat zo is hebben we 33 gidssoorten gekozen. Gaat het goed met die gidssoorten, dan heeft onze natuur de minimale, basiskwaliteit. Maak kennis met de 33 gidssoorten, met een van de stadsecologen en denk mee over de kracht van de gidssoorten voor natuurinclusief onderwijs.
-
Lessen bij de boer - Jessica van Essen, projectleider bij Boerderij de Kijker
Waar komt ons voedsel vandaan? Hoe wordt ons voedsel gemaakt? Hoe is het leven op een boerderij? De educatieboeren van Boerderij in de Kijker ontvangen met veel plezier schoolklassen op hun bedrijf. Jessica vertelt over lessen ‘Check je melkpak’ en ‘Kringloop en duurzaamheid op een melkveebedrijf’
Wees welkom!
Heb je al een concrete vraag of idee, aarzel niet deze te mailen: ma.fafara@amersfoort.nl . Wij kunnen daar dan rekening mee houden in het programma.